محسن کاظمی فرد
محسن کاظمی فرد

اول برای خودم می نویسم و به مرور نوشته هایم را بهبود می دهم پس هر مطلبی در این وبسایت می تواند بهترین رفرنس برای من باشد و شما عزیزان هم از آن استفاده کنید.

هزینه فرصت زندگیتان را به چه بهایی مبادله می کنید؟

هزینه فرصت

صحبت کردن در مورد هزینه فرصت همیشه برای من جذاب بوده وقتی به عمق این مفهوم پیچیده در بین انتخاب ها فکر می کنم بسیاری از شکست ها و پیروزی های زندگیم از جلو چشمانم رژه می روند و دلیل بسیاری از شاد بودن ها و دلهره ها را در اصل تصمیم گیری بهتر درک می کنم.

در یکی از مطالبم در مورد اصل یک اقتصاد که مبادله trade-off بود صحبت کردم اصول اولیه ی اقتصاد بیشتر از اینکه در حوزه تکنیک و معادلات گنجانده شود بر چگونگی تصمیم گیری تمرکز نموده است و ما تا زمانی که نتوانیم صحیح تصمیم گیری کنیم باید هزینه ی فرصت هایی که زندگی بر اساس انتخاب اشتباه بر ما تحمیل می کند را بپردازیم. حال بیایید با هم به اصل ۲ اقتصاد نگاهی بیاندازیم.

تعریف هزینه فرصت (opportunity cost):

هزینه ی فرصت یک کالا برابر است با ارزش سایر کالاهایی که باید از خرید آنها صرف نظر کنیم.(گریگوری منکیو)

بگذارید با یک مثال این موضوع را روشن کنم تصور کنید که شما مکانی را به قیمت رهن ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ و اجاره ۳,۰۰۰,۰۰۰  برای یک سال بدست آورده اید و برای راه اندازی کار مورد نظرتان ۷۰,۰۰۰,۰۰۰  سرمایه ی اولیه نیز در اختیار دارید.

اگر در پایان ماه شما ۷,۵۰۰,۰۰۰ درآمد داشته باشید که با احتساب مخارج و اجاره بها از آن ۴,۰۰۰,۰۰۰ سود خالص برداشت کنید می توان هزینه فرصت آن را اینچنین محاسبه نمود:

بانک ها در شرایط کنونی سالیانه ۲۰ درصد سود پرداخت می کنند که به ازای ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ می شود ۲,۰۰۰,۰۰۰ پول بی زحمت و مطمئن حال شما شخصی هستید که تمام زمان شبانه روزتان آزاد است و به کاری با حداقل دستمزد و مزایا ۲,۷۵۰,۰۰۰ هزار تومان تن می دهید. پس درآمد شما ماهیانه ۴,۷۵۰,۰۰۰ تومان می شود که ۷۵۰,۰۰۰ هزار بیشتر از راه اندازی یک کسب و کار جدید است که در ماه های اول نیز درآمد آنچنانی نخواهد داشت.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید آیا برای اندازه گیری هزینه فرصت باید تمام انتخاب ها را دخیل کرد در جواب باید بگویم تنها باید هزینه انتخابی را محسابه نمایید که انتخاب دوم شماست و به نوعی آلترناتیوی برای انتخاب اول است.

قدرت انتخاب:

اگر بخواهم ادامه صحبت هایم در ابتدای این مقاله را پی بگیرم باید بگویم که زندگی ما نتیجه انتخاب های ماست و اگر آن را با اصل هزینه فرصت بخواهیم اندازه بگیریم باید گفت موفقیت و حتی آرامش در زندگی برابر است با مثبت بودن کفه فرصت ها در برابر هزینه ی انتخاب آنهاست .

هزینه فرصت

این هزینه ها تنها اقتصادی نیستند و ما هر لحظه در حال هزینه کردن هستیم مخصوصا از بزرگترین دارایی خود که زمان است.

به این سوال و هزینه آن خود بیاندیشید:  فرصت دیدن یک شخص عزیزی که شاید دیدارش چندان میسر نشود را با نرفتن به سر کار مبادله می کنید؟ هزینه ی آن برای شما چگونه است و چطور تصمیم می گیرید؟

پ.ن ۱:

مثالی که زده شد صرفا برای بهتر درک کردن اصل هزینه فرصت در تصمیمات ما نوشته شد.

پ.ن ۲:

از آنجا که مدل ذهنی من بیشتر به کارآفرینان شبیه است تا اقتصاددان ها و دوستان مالی توصیه می کنم که همه هزینه ها را مالی نبینید دنیا را کسانی ساخته اند که رویاهایشان را دنبال کرده اند مثلا همین مطلب را در نظر بگیرید من آن را با صرف زمان و وسواس فکری تهیه کرده ام و به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده ام این نمونه ای از هزینه فرصت است که می توانستم آن را به دیدن فیلم یا انجام کاری که منفعت مالی داشته باشد سپری کنم اما من با کمال میل و ذوق و اشتیاق این مطلب را تهیه کردم چون رویایی دارم و آن توانمند سازی کسانیست که می خواهند در ساختن ایرانی قدرتمند سهیم باشند ولی انتخاب های اشتباه در کسب و کارهایشان بخاطر آشنا نبودن با مفاهیم اقتصادی آن ها را از اهداف دور و گاهی با شکست های ویرانگر روبرو می کند.

پ.ن ۳:

بانک ها ربوی هستند و ربا به راستی جنگ با خداست…

2 پاسخ

  1. با سلام محسن جان
    مطلبت خوب بود جذاب مینویسی
    مثل خودت که جذابی 😁 لعنتی
    میخونمت ☺️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *