محسن کاظمی فرد
محسن کاظمی فرد

اول برای خودم می نویسم و به مرور نوشته هایم را بهبود می دهم پس هر مطلبی در این وبسایت می تواند بهترین رفرنس برای من باشد و شما عزیزان هم از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط

کالای تند مصرف چیست؟

کالای تند مصرف چیست؟

کالای تند مصرف چیست؟

روزانه در اطراف ما کالاهای زیادی رد و بدل می شوند گار دقت کرده باشید بعضی از این آن ها کالای تند مصرف هستند و تعداد دفعات مراجعه به فروشگاه ها برای خرید آن ها بسیار زیاد است و عمر مصرف کوتاهی دارند. در اصطلاح بازاریابی این کالاها  را FMCG که مخفف عبارت Fast Moving  Consumer  Goods است می نامند معادل فارسی آن به کالاهای تند مصرف ترجمه شده است.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از کالای تند مصرف ارائه کنیم می توان گفت کالای تند مصرف به کالایی گفته می شود که با سرعت بیشتری فروخته و قیمت آن ها نیز نسبتا پایین است.

نوشیدنی ها، مواد شوینده، مکمل های غذایی و سایر محصولاتی که در داروخانه ها بدون نسخه عرضه می‌شوند، برخی از اسباب بازی‌ها و محصولات غذایی بسیاری از رستوران‌ها، نمونه‌هایی از کالاهای تندمصرف هستند.

معمولاً (اما نه همیشه) حاشیه سود فروش محصولات تند مصرف به نسبت سایر محصولات، خیلی زیاد نیست و سود تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، از حجم بالای فروش تامین می‌شود.

حال خوب است ک با یکی دیگر از  اصطلاحات  بازاریابی به نام Shelf Life اشنا شوید که می توان آن را «عمر فروشگاهی محصول» ترجمه کرد. تفاوت «عمر فروشگاهی محصول» و «عمر محصول» و «عمر مصرف» کاملاً مشخص است:

عمر فروشگاهی یک روزنامه، همانطور که از نامش پیداست، یک روز است. عمر مصرف آن، شاید نیم ساعت یا یک ساعت باشد. اما عمر آن به عنوان محصول، ممکن است دو یا چند روز باشد. بسیاری از مشتریان، روزنامه‌ها را بلافاصله پس از خرید دور نمی‌اندازند. بلکه چند روزی روی میز خانه یا محل کارشان می‌ماند و دیگران هم آن را نگاه می‌کنند.

از خصوصیات کالای تند فروش فروشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کوتاه بودن عمر فروشگاهی محصول
  2. گردش سریع کالا در انبار
  3. درگیری ذهنی کمتر مشتری با کالا در هنگام خرید
  4. شبکه های گسترده توزیع و تعداد دفعات بالای نیاز به خرید کالا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *