محسن کاظمی فرد
محسن کاظمی فرد

اول برای خودم می نویسم و به مرور نوشته هایم را بهبود می دهم پس هر مطلبی در این وبسایت می تواند بهترین رفرنس برای من باشد و شما عزیزان هم از آن استفاده کنید.

تعریف تبلیغات (Advertising) به زبانی ساده

تعریف تبلیغات

تبلیغاتتتتتتتت یا Advertisinggggggggg  این لغت را یکبار بلند تکرار کنید چه احساسی به شما منتقل می کند؟ چه رنگی فضای ذهن شما را تسخیر می کند؟ احساس شما مثبت است یا منفی؟ وقتی کلمه تبلیغات به گوش شما می رسد چه برندی در ذهن شما نقش می بندد؟

اصولا تبلیغات در ذهن من با رنگ قرمز مایل به تیره، پر از هیجان و سر و صداست. تبلیغات با یک واووو شیک در ضمیر ناخودآگاه من جای گرفته است. هنگامی که به تبلیغات فکر می کنم برند کوکاکولا در ذهنم نقش می بندد و احساسی بمن دست می دهد که تلفیقی از زرنگی، سیاست و اغواست.

در این مقاله قصد دارم تعریفی علمی از تبلیغات ارائه نموده و کلیات این بخش مهم از بازاریابی را برایتان تبیین کنم.

تعریف تبلیغات (Advertising)

برای رسیدن به تعریف تبلیغات ابتدا واژه لاتین آن را بررسی می کنیم Advertising از دو بخش Ad که به معنی (رو به کسی) و واژه لاتین Vertere به معنی (برگشتن) تشکیل شده و اگر بخواهیم آن را به صورت تحت اللفضی معنی کنیم می شود رو به کسی برگشتن (کسی را مخاطب کردن). تبلیغات معمولا بیشتر در دو حوزه متقاعد سازی و آگاهی بخشی مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا تبلیغات از آن جنس مقوله هاست که ما خیلی ساده آن را می فهمیم ولی برای بیانش دچار پیچیدگی کلامی می شویم اگر بخواهم یک تعریف کلی و جامع از تبلیغات را بیان کنم این تعریفی است که بسیار می پسندم:

<<تبلیغات یعنی ابلاغ یک پیام، از طریق یک رسانه، به گروهی مشخص، با صرف هزینه و در یک رابطه غیر شخصی>>

اگر به این تعریف دقت کنید از ۵ بخش مختلف تشکیل شده است که شامل:

  1. ابلاغ یک پیام: این پیام از چه نوعی است سیاسی، فرهنگی، تجاری… پیام ما در چه دسته ای می گنجد.
  2. از طریق یک رسانه: از چه نوع رسانه ای استفاده می کنیم ATL, BTL, TTL 
  3. گروهی مشخص: به چه انسانی در چه سنی و موقعیت اجتماعی… شناسایی صحیح مخاطب.
  4. با صرف هزینه: تبلیغات هزینه دارد و این هزینه معمولا زیاد است.
  5. در یک رابطه غیر شخصی: تبلیغات باید در یک رابطه غیر شخصی بیان شود من با نگاه کردن در چشم شما و گفتن اینکه پراید ماشین خوبی است و برو بخر تبلیغ نکردم این کار من نوعی از ترویج است.

بگذارید یک تعریف دیگر از وینستون فلتچر را که بسیار متداول است را نیز بیان کنم

<<تبلیغات یکی از شیوه های ارتباط با مخاطبان بالقوه و بالفعل است>>

اگر به این جمله دقت کنید  یکی از  خود نمایی می کند در گذشته تبلیغات تنها راه ارتباط با مشتری بود اما با پیشرفت علم بازاریابی ما فهمیدیم که ارتباط روش های دیگری نیز دارد.

امیدوارم توانسته باشم تا حدودی تعریف تبلیغات را برایتان واضح کرده باشم به طوری که بتوانید اجزای آن را خوب تشخیص داده و در تولید محتوای تبلیغاتی خود از آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *