محسن کاظمی فرد
محسن کاظمی فرد

اول برای خودم می نویسم و به مرور نوشته هایم را بهبود می دهم پس هر مطلبی در این وبسایت می تواند بهترین رفرنس برای من باشد و شما عزیزان هم از آن استفاده کنید.

همین که گوییم موجود باش، همان لحظه موجود خواهد شد

آفرینندگی / خلاقیت

إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَیْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (ما به امر نافذ خود هر چه را اراده کنیم همین که گوییم موجود باش، همان لحظه موجود خواهد شد.)

نمیدانم چرا به چه دلیل و چه احساسی باعث شد اولین پست وب سایتم را با این آیه شریف از قرآن کریم آغاز کنم  اما حدس هایی در مورد آن می توان زد که با شما در میان می گذارم. 

بنظر باید با مفهوم آفرینندگی (Creativity) شروع کنم اولین چیزی که از پیش چشمانم رژه رفت و خود را به واژه تبدیل کرد چیزی شبیه همین واژه بود، باید گفت خلاقیت بنیادی ترین و اساسی ترین عامل ایجاد ارزش و نوآوری در تاریخ بشر بوده و هرچه که تا به امروز به آن دست پیدا کرده ایم به خاطر همین قابلیت و توانایی آفرینندگی می باشد.

حال وقتی پس از کمی تامل به این چند سطر نگاهی می اندازم و آنها را دوباره از نو می خوانم به این نکته بیش از پیش ایمان می آورم که دلیل علاقه بسیاری از ما به کارآفرینی و نوآوری چیست و چرا هر روز که می گذرد همانند کسی که تشنه آب است بیشتر می طلبیم. دوست عزیزی دارم که در یکی از گفتگوهایمان در مورد کارآفرینی، کارآفرینان را به کسانی  تشبیه می کرد که گرفتار استسقا هستند (استسقاء از ریشه «س‌ـ‌ق‌ـ‌ی» و به معنای درخواست سیراب کردن یا درخواست نوشیدنی‌است) و در اتمسفری دیگر زندگی می کنند.

از این حرف ها که بگذریم شاید من هم به همراه تمام کسانی که این خطوط را می خوانند دلیل اصلی اولین پست و حتی طراحی این سایت را فهمیدم بله دلیل اصلی من آفرینندگی و فهمیدن و درک کردن ریشه های اصلی تفکرات خودم و سهیم کردن آن ها با شما عزیزان است.

در زیر ۱۹ جمله قابل تامل در مورد خلاقیت را از متفکران و هنرمندان نقل می کنم از آنجا که این جملات را از داخل اینترنت و گشت و گذارها جمع آوری کرده ام سند ها برایم مخدوش است اما خود جملات بسیار تاثیر گذار هستند و می شود ساعت ها به آن ها فکر کرد:

برای مطرح کردن پرسش‌های جدید، احتمالات تازه، نگاه کردن به مشکلات کهنه از زاویه‌ای نو، نیاز به قوه تخیلی خلاقانه داریم. این امر موجب پیشرفتی واقعی در علم می‌شود. (آلبرت انیشتین)

هر کسی پتانسیل خلاقانه ای دارد، و از لحظه ای که بتوانی این پتانسیل خلاقانه را ابراز کنی، می توانی شروع به تغییر دادن دنیا کنی. (پائولو کوئیلو)

بالاترین سطح عملکرد مخصوص آدم هایی است که متمرکز، خلاق، و فکور هستند، کسانی که می دانند هر مشکل را یک فرصت ببینند. (دیپاک چوپرا)

در دنیای مدرن کسب و کار، این بی فایده است که متفکری خلاق و مبتکر باشی مگر اینکه بتوانی چیزی که خلق می کنی را بفروشی. (دیوید اگیلوی)

بعضی ها خلاقیت را به عنوان نوعی تغییر می بینند، ولی ما هیچوقت واقعا به آن به این شکل نگاه نکرده ایم. خلاقیت به معنی بهتر کردن چیزهاست. (تیم کوک)

جوهر و ذات خلاقیت، تازگی و نو بودن آن است و در نتیجه، ما استانداردی برای قضاوت درباره ی آن نداریم. (کارل راجرز)

آثار خوب، تنها نتیجه ی یک زندگی بد است و هر شخص زنده برای اینکه آفریننده ی حقیقی باشد باید نابود شود. (توماس مان) 

من می خواهم بدانم (خدا) چگونه این جهان را آفریده است. علاقه ای به این یا آن پدیده ندارم. در (طیف) این یا آن عنصر لطفی نمی بینم. من می خواهم اندیشه های ( او ) را بدانم؛ مابقی، جزییات است. (آلبرت انیشتین)

شاعر، آفریننده است و مانند همه آفرینندگان دیگر به مایه ای نیازمند است؛ این مایه برای شاعر، تجربه های اوست.(هوکسلی) 

عشقِ سرکوب شده ویرانگر می شود و عشقِ ابراز شده، آفریننده. (اشو)  

یک اثر بزرگ و فوق العاده و اصیل فقط آنگاه خلق می شود که مؤلفش افکار، روش و عقاید معاصرانش را نادیده بگیرد. (آرتور شوپنهاور)  

فضیلت حقیقی، مهم نیست در چه زمینه ای، تنها آنجا به دست می آید که اثر به خاطر خودش خلق شده باشد و نه به عنوان وسیله ای برای نیل به اهداف برتر. (آرتور شوپنهاور)

بهترین آثار نویسندگان بزرگ، درست هنگامی خلق می شوند که بی هیچ چشم داشتی و یا در ازای اندک مبلغی به نوشتن می پردازند. (آرتور شوپنهاور)

اختراع پول، قاتل خوشبختی بشر شد. (سنگا) 

معنایی در زندگی نیست؛ معنا را باید خلق کرد. (اشو) 

در مورد همه ی نو آوریها و خلاقیت ها یک حقیقت ابتدایی وجود دارد: از لحظه ای که شخص به طور قطع مصمم به کاری می شود، همه ی امدادهای غیبی به کمک او می آیند. (گوته) 

هر نوآوری در میانه ی راه ناقص و نارساست. (روزابت کانتر) 

آنچه را آفریده ام، فقط ثمره تنهایی است. (فرانتس کافکا) 

بشر تنها آفریده ای است که نمی خواهد آن باشد که هست. (آلبر کامو) 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *